Główne osiągnięcia projektu to:
- Przeprowadzenie badań eksploracyjnych dotyczących stosunkowo nowego zjawiska, jakim jest ekspansja polskich przedsiębiorstw na rynki Afryki Subsaharyjskie, z wykorzystaniem metod jakościowych (wywiady z menedżerami i interesariuszami polskich przedsiębiorstw zrealizowane w Polsce, Angoli i Nigerii) oraz analizy dokumentów archiwalnych, zgromadzonych w Archiwum Akt Nowych.
- Zidentyfikowanie kluczowych motywów umiędzynarodowienia polskich firm, barier w procesie umiędzynarodowienia oraz wyzwań dla procesu legitymizacji, a także kluczowych sposobów radzenia sobie z tymi wyzwaniami.
- Zidentyfikowanie i opisanie dwóch podstawowych rodzajów przewagi polskich firm w Afryce Subsaharyjskiej, tj. „przewag relacyjnych” oraz „przewag przedsiębiorczych”.
- Konceptualizacja „przewag przedsiębiorczych” jako szczególnych zdolności do „ustanawiania” okazji (opportunity enactment), bazującej na logice effectuation.
- Rozpoznanie roli zasobów historycznych, zgromadzonych przed 1989 r., w ekspansji polskich firm na rynki Afryki Subsaharyjskiej oraz zaproponowanie modelu teoretycznego opisującego dynamikę wykorzystania tych zasobów.
- Zidentyfikowanie mechanizmów legitymizowania działalności przez polskie firmy wchodzące na rynki Afryki Subsaharyjskiej, w tym wskazanie i opisanie nietypowych sposobów legitymizacji, wykorzystujących narracje na temat historii oraz ścieżek rozwojowych kraju pochodzenia firmy oraz kraju przyjmującego inwestycje.
- Pogłębienie rozumienia roli „podwójnego zakorzenienia” (multiple embededdness) przedsiębiorców transnarodowych (na przykładzie polskiej firmy działającej w Afryce Subsaharyjskiej podczas pandemii COVID-19) oraz – dzięki zastosowaniu perspektywy psychodynamicznej – zidentyfikowanie możliwych nieświadomych mechanizmów kształtujących proces adaptacji w warunkach kryzysu oraz jego społeczną legitymację.
- Rozpoznanie społecznych strategii polskich firm w Afryce Subsaharyjskiej oraz zidentyfikowanie czynników wpływających na zaangażowanie społeczne korporacji międzynarodowych.
- Rozpoznanie roli dyplomacji w procesie internacjonalizacji polskich firm na rynki Afryki Subsaharyjskie, w tym w szczególności rozpoznanie znaczenia placówek dyplomatycznych w legitymizowaniu działalności przedsiębiorstw.
Powyższe osiągnięcia badawcze pozwoliły na przygotowanie:
- 8 wystapień na konferencjach międzynarodowych (EIBA – doroczne konferencje w latach 2020-2023, AIB – South Asia Chapter, RENT, EBHA, World Congress on Business History)
- serii artykułów naukowych opublikowanych w czasopismach o zasięgu międzynarodowym
- rozdziału w książce opublikowanej przez wydawnictwo Emerald
- monografii naukowej w wydawnictwie Routledge (planowana data publikacji: 21 lutego 2025 r.)
- publikacji popularyzatorskich, w postaci artykułu przygotowanego we współpracy z redakcją MIT Sloan Management Review Polska oraz dydaktycznego studium przypadku złożonego do wydawnictwa Ivey.