20.01.2024

Wyniki projektu

Zakończyliśmy realizację projektu „Legitymizacja korporacji międzynarodowej: polityczne i społeczne strategie polskich firm w Afryce Subsaharyjskiej”.

Główne osiągnięcia projektu to:

  1. Przeprowadzenie badań eksploracyjnych dotyczących stosunkowo nowego zjawiska, jakim jest ekspansja polskich przedsiębiorstw na rynki Afryki Subsaharyjskie, z wykorzystaniem metod jakościowych (wywiady z menedżerami i interesariuszami polskich przedsiębiorstw zrealizowane w Polsce, Angoli i Nigerii) oraz analizy dokumentów archiwalnych, zgromadzonych w Archiwum Akt Nowych. 
  2. Zidentyfikowanie kluczowych motywów umiędzynarodowienia polskich firm, barier w procesie umiędzynarodowienia oraz wyzwań dla procesu legitymizacji, a także kluczowych sposobów radzenia sobie z tymi wyzwaniami. 
  3. Zidentyfikowanie i opisanie dwóch podstawowych rodzajów przewagi polskich firm w Afryce Subsaharyjskiej, tj. „przewag relacyjnych” oraz „przewag przedsiębiorczych”.
  4. Konceptualizacja „przewag przedsiębiorczych” jako szczególnych zdolności do „ustanawiania” okazji (opportunity enactment), bazującej na logice effectuation
  5. Rozpoznanie roli zasobów historycznych, zgromadzonych przed 1989 r., w ekspansji polskich firm na rynki Afryki Subsaharyjskiej oraz zaproponowanie modelu teoretycznego opisującego dynamikę wykorzystania tych zasobów. 
  6. Zidentyfikowanie mechanizmów legitymizowania działalności przez polskie firmy wchodzące na rynki Afryki Subsaharyjskiej, w tym wskazanie i opisanie nietypowych sposobów legitymizacji, wykorzystujących narracje na temat historii oraz ścieżek rozwojowych kraju pochodzenia firmy oraz kraju przyjmującego inwestycje. 
  7. Pogłębienie rozumienia roli „podwójnego zakorzenienia” (multiple embededdness) przedsiębiorców transnarodowych (na przykładzie polskiej firmy działającej w Afryce Subsaharyjskiej podczas pandemii COVID-19) oraz – dzięki zastosowaniu perspektywy psychodynamicznej – zidentyfikowanie możliwych nieświadomych mechanizmów kształtujących proces adaptacji w warunkach kryzysu oraz jego społeczną legitymację. 
  8. Rozpoznanie społecznych strategii polskich firm w Afryce Subsaharyjskiej oraz zidentyfikowanie czynników wpływających na zaangażowanie społeczne korporacji międzynarodowych. 
  9. Rozpoznanie roli dyplomacji w procesie internacjonalizacji polskich firm na rynki Afryki Subsaharyjskie, w tym w szczególności rozpoznanie znaczenia placówek dyplomatycznych w legitymizowaniu działalności przedsiębiorstw.

Powyższe osiągnięcia badawcze pozwoliły na przygotowanie:

  • 8 wystapień na konferencjach międzynarodowych (EIBA – doroczne konferencje w latach 2020-2023, AIB – South Asia Chapter, RENT, EBHA, World Congress on Business History)
    • serii artykułów naukowych opublikowanych w czasopismach o zasięgu międzynarodowym
    • rozdziału w książce opublikowanej przez wydawnictwo Emerald 
    • monografii naukowej w wydawnictwie Routledge (planowana data publikacji: 21 lutego 2025 r.)
  • publikacji popularyzatorskich, w postaci artykułu przygotowanego we współpracy z redakcją MIT Sloan Management Review Polska oraz dydaktycznego studium przypadku złożonego do wydawnictwa Ivey.